Het aanhouden van een dagritme en rituelen geeft rust en regelmaat. Bij de allerkleinsten wordt gespeeld, geslapen en gegeten volgens het eigen ritme, terwijl dit bij de grotere kinderen op vaste momenten gebeurt. Naarmate het kind ouder wordt, ontstaat er steeds meer een gezamenlijk dagritme. Op deze manier wordt het verloop van de dag overzichtelijk gemaakt en begrijpt het kind wat er van hem wordt verwacht. De individuele wensen van het kind worden hierbij altijd gerespecteerd.
Rond half tien is het tijd voor vers fruit en iets te drinken. Hierna wordt buiten of binnen gespeeld. Tussen de middag worden een warme gezonde vers bereide lunch en een toetje geserveerd. Daarna gaan de kindjes die nog een middagslaapje doen naar bed. De kinderen die niet slapen, gaan binnen of buiten spelen, of er wordt een activiteit aangeboden. Deze activiteit kan ingaan op de eventuele behoefte van de oudere kinderen aan verdieping of uitbreiding van het activiteitenaanbod. Na het slapen wordt iets gegeten en gedronken, daarna wordt weer binnen of buiten gespeeld. Aan het eind van de middag krijgen de kinderen een broodmaaltijd met melk of water. (Het spelen bestaat uit afwisselend vrij spelen en activiteiten)
Veel voorkomende activiteiten worden tot een ritueel gevormd, bijvoorbeeld door het zingen van een herkenbaar liedje. Zo wordt voor het eten aan tafel een ‘smakelijk eten’ liedje gezongen.